Blognya Orang GOBLOK

Blognya orang GOBLOk yang pengen pinter,hanya sebagai koleksi pribadi yang isinya di ambil dari berbagai sumber dan sebagai tempat belajar buat saya pribadi.

Wednesday, March 14, 2012

Tips Ngeblog

Hari nie aq dapet inbok dari ponakan yang namanya Nimas Ani Guntari,dia nanya gimana sih mas bikin blog yg bagus tu????? la aq sendiri kan bingung jawabnya soalnya aq sendiri juga belun bisa membuat blog yg bagus cuma belajar sendiri dan banyak nanya sama si Embah Google,tp yah aq coba cariin jawaban yg ringkas aja dan bisa di mengertos dan smoga jga bermanfaat
Semua blogger maukan tema blog yang cantik dan unik berbanding blog-blog lain. hari ini blogger telah memperkenalkan satu fungsi baru yang menarik di bagi pengguna blogspot. Fungsi untuk membuat dan mengubahsuai tema blogspot yang unik sila tonton video di bawah ini.




Untuk menggunakan fungsi ini, anda perlu login di http://draft.blogger.com/. Kepada mereka yang tidak menggunakan draft.blogger ini, ia sama seperti blogger biasa cuma bedanya ia mengandunyi fungsi yang masih dalam peringkat percubaan dan masih dibangunkan lagi.


Pergi ke bahagian Layout dan anda akan lihat satu link baru yang terdapat di situ iaitu Template Designer. Dengan menggunakan fungsi itu anda boleh mengubah tema blogspot anda menjadi unik. Gunakan kreativiti anda untuk mengubah tema blogspot anda mengikut selera anda. Anda boleh memilih untuk menukar bilangan kolum blog anda serta menukar warna dan latar blog anda dengan mudah.
Template Designer
Template Designer
Untuk lebih memahami cara penggunaan Template Desingner ini, sila cubanya sendiri. Jangan lupa anda perlu masuk ke draft.blogger.com dan bukannya dashboard blogger biasa. Setelah selesai mengubah tema mengikut kesesuain sila klik APPLY TO BLOG.
Fungsi Template Designer

Related Post



No comments:

Post a Comment